söndag 20 juli 2014

Fotoskola - ISO

Min s.k. fotoskola avbröts ju lite hastigt och lustigt i våras... Utan att klaga på mig själv tänkte jag faktiskt ta och fortsätta på den nu. Inlägget som jag senast skrev i detta tema gällde Programautomatikläget. En av sakerna som ofta går att ändra där är bl.a. ISO. Hög ISO kan vara både din bästa och värsta vän, låt mig förklara...

ISO handlar om ljuskänslighet, och vid dåliga ljusförhållanden där blixt är uteslutet kan man höja ljuskänsligheten så att bilden blir ljusare. Nackdelen med hög ISO är att det bildas ett brus som inte är så vidare snyggt, men om du vill ha en kort slutartid kan det vara priset du måste betala...

http://media.fixfokus.se/2013/11/samsung-nv10-camera-gray-scale-different-iso.jpg
Här är en väldigt bra förklarande bild från fixfokus.se


De olika ISO-inställningarna varierar från kamera till kamera (vissa kan använda högre ISO än andra), men generellt sätt kan du välja mellan Auto, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 och 6400. För varje snäpp du höjer fördubblas ISO-talet.

Kort och gott, vill du ha låg ISO får du ha längre slutartid och tvärtom. Vid goda ljusförhållanden, som utomhus en sommardag kan du dock ha ISO 100 och ändå 1/4000 i slutartid.

Vill du fördjupa dig ännu mer rekommenderar jag detta inlägg från fotosidan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar