söndag 27 april 2014

Sommartider, hej hej! + fotoskola


Tjenare! I skrivande stund befinner jag mig ute i solskenet, för att sola såklart, med datorn i högsta hugg och panamahatt och brills på huvudet. Vilket plötsligt och radikalt väderskifte vi har haft, underbart! Det är en speciell känsla när man kan byta om från långbyxor och (fejk)”dunjacka” till svalaste bikini. Att få känna denna fysikaliska händelse, värmestrålning, värma ens bara rygg, c’est super ! Förutom denna kärleksförklaring till sommaren, så kommer jag ju självklart också bjuda Er på vad jag har lovat; del två i min fotoskola!

   Jag ska denna gång förklara förinställningen Programförval. För att räta ut frågetecknen; programförval kan man associera med antingen de olika förinställningarna utifrån situation, t.ex. sport-, porträtt- och landskapsläge, eller själva läget som heter Programförval/Programautomatik och kännetecknas av ett versalt P. Dagens guidning gäller just det sistnämnda, vilket dock skiljer sig relativt mycket beroende på kameramodell och märke.

   Programautomatik (P) finns oftast på allt från de enklaste kompaktkamerorna till avancerade systemkameror. Precis som med automatiskt läge behöver Du ej ställa in värden för bländare, slutartid och andra ”avancerade” inställningar – allt det sköter kameran själv. Vad som jag kan ändra på på min ordinarie kamera (Canon EOS 600D) är...

1.       ISO – Auto, 200-6400

2.       Exponeringskomp/AEB-inställning

3.       Exponering komp blixt

4.       Bildstil – Auto, Standard, Porträtt, Landskap, Neutral, Naturtrogen, Monokrom, Egen 1-3

5.       Vitbalans – Auto, Dagsljus, Skugga, Moln, Glödlampa, Lysrör, Blixt, Egen

6.       Auto ljuskorrigering – Ej möjlig, Låg, Standard, Kraftig

7.       Funktionsinst. inbyggd blixt – Normal blixttändning, Enkel trådlös blixtfotogr., Egen trådlös blixtfotografering

8.       Autofokusmetod – One-Shot AF, Al Fokus AF, Al Servo AF

9.       Matningsmetod – Enbild, Bildserier, Självutlösare: 10s/Fjärrkontroll, Självutlösare: 2s, Självutlösare: Bildserier

10.   Ljusmätmetod – Evaluerande, Utsnitt, Spot, Centrumvägd genomsnitt

11.   Kvalitet – Olika JPEG, RAW

På en tidigare kamera i min samling, långzoom, går det dock att ställa in mycket mer ”kreativt”  i detta läge, nämligen:

1.       Vitbalans – Auto, dagsljus, moln, glödlampa, lysrör, lysrör H, blixt, samt egen.

2.       ”Mina färger” (inställning för att förändra hur bildens färger upplevs) – Mina färger Av, Kraftig, Neutral, Sepia, Svartvitt, Diafilm, Ljusare hudton, Mörkare hudton, Kraftig blå, Kraftig grön, Kraftig röd och Egen färg.

3.       Variation – Variation Av, 3 bilder med olika exponering, 3 bilder med olika fokusavstånd

4.       Blixt +/-

5.       Ljusmätning – Evaluerande, Centrumvägd, Spot

6.       Matningsmetod – Enbild, Bildserie, Serietagning Live View

7.       Upplösning & Storlek

8.       Fokus – Välj mellan normal, närbild eller supernärbild, samt manuell eller automatiskt fokus (detta är då en kompakt systemkamera där denna valmöjlighet inte finns på objektivet).

9.       ISO

Detta är alltså det första steget jag rekommenderar Dig att ta från att fotografera frekvent inställt på automatisk… Jag kommer att gå igenom de ovanstående punkterna under kommande vecka, se till att kika in då!

   Xoxo, LoveMeLikeCottonCandy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar